Aikido in tijden van Corona…

We gaan weer (beperkt) buiten trainen! Maar ook binnen kan je door!

Volg de updates op deze pagina!

Per 11 mei mogen we weer buiten sporten, met de nodige beperkingen. Er is dus weer ‘live’ les, als het weer het toelaat. Ook de online lessen gaan voorlopig door. Tussendoor kan je aan de gang met ons video-materiaal. Onderaan vind je meer informatie.

Buitentrainingen

Jeugdlessen

• Woensdagen van 16-17 uur (6-11 jaar)
  • Donderdagen van 16-17 uur (12-18 jaar); vanaf  1 juni  17:30-18:30 uur
  • Plaats: grasveld achter de gymzaal Nic. Maesstraat 6*

Volwassenen-les

• Woensdagen van 19:45-20:45 uur
  • Plaats: grasveld achter de gymzaal Nic. Maesstraat 6*

*Loop bij het trapje langs de linkerkant van het gebouw naar de korte achterzijde en ga daar een tweede trapje af. Dan kom je bij het veld.

Senioren-les

• Maandagen van 16:00 tot 17:00 uur
  • Plaats: Plein voor Decathlon, Olympus 1, Arnhem-Zuid (bij het Olympuscollege)

Regels bij alle buitentrainingen:

• Het gebouw is gesloten, ook voor toiletbezoek en douchen.
  • Kleed je dus thuis om in je aikidopak of in gewone sportkleding met lichte sportschoenen. Kleding kan vies worden!
  • Ga thuis naar de toilet en was je handen voor en na de les met water en zeep.
  • Kom niet eerder dan 10 minuten naar de training en ga direct na afloop naar huis.
  • Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes (niet op het veld weggooien!).
  • Vermijd het aanraken van je gezicht.
  • Schud uiteraard geen handen.
  • Ga direct naar huis wanneer je tijdens de trainingt klachten krijgt zoals neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts.
  • Kinderen t/m 11 jaar mogen elkaar beetpakken. De docent mag dat niet, dus hij gebruikt een stok om de technieken voor te doen.
  • Jongeren vanaf 12 jaar en volwassenen trainen op minstens 1,5 meter afstand.
  • Houd ook buiten de training deze afstand!
  • Voor iedereen vanaf 12 jaar: neem je wapens mee, of op zijn minst een stok van minstens 1,26 meter.
  • Plak 1 einde van de stok af, en houd steeds dezelfde kant beet.
  • Maak wapens schoon voor en na de les, en zonodig tussendoor.

Blijf thuis als:

• je de afgelopen 24 uur een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts;
  • iemand in jouw huishouden koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je weer sporten en naar buiten;
  • jij of iemand in jouw huishouden positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Blijf dan thuis tot veertien dagen na het laatste contact waarop deze persoon nog besmettelijk was (volg hierin het advies van de GGD);

Online Zoom-lessen

De online Aikido-lessen via Zoom gaan voorlopig nog door. Deze lessen worden gegeven in samenwerking met Jikishinkan Utrecht. Alle leden van beide organisaties kunnen meedoen!

Jeugdleden vanaf 12 jaar kunnen meedoen met de online lessen. Als je jonger bent en toch wil trainen, stuur een mailtje!

Programma online lessen

• Maandagen 16:00-17:00 uur: Senioren-aikido, Piet Lagerwaard (6e dan)
  • Dinsdagen 20:00-21:00 uur: Dave van den Heuvel (3e dan)
  • Woensdagen 19:30-20:30  uur: Piet Lagerwaard (6e dan) (niet op woensdag 20 mei, zie boven)
  • Vrijdagen 19:30-20:30 uur: Piet Lagerwaard (6e dan)

Hoe doe je mee met een online les?

• ASA-leden krijgen van tevoren een mail. Als je die niet ontvangt, stuur ons een mailtje, dan zetten we je op de verzendlijst. Je krijgt dan een URL om via je browser in te loggen (iedere keer weer een andere).
  • Zorg voor voldoende beweegruimte en zet je laptop zo dat je voor het scherm kan oefenen. Let erop dat je zelf zichtbaar bent (geen tegenlicht).
  • Trek je keikogi aan zonder hakama (voor de zichtbaarheid).
  • Houd je boken en jo bij de hand (of een bezemsteel of stok).
  • Klik op de link in de mail. Klik op ‘Open Zoom’, daarna ‘Join with video’ en daarna (niet vergeten) ‘Join with audio’. Als je jezelf ziet en hoort, zet je audio op ‘mute’ (rechtsboven in je eigen deelscherm), tenzij je iets wil vragen.
  • Sommige lessen zijn ook live op Youtube te volgen, zonder dat je meedoet. In dat geval staat de link in de uitnodigingsmail.

Video-oefeningen voor tussendoor

Misogi

Op vrijdag 24 april, twee dagen voor de sterfdag van O’Sensei, gaf Piet een intensieve Misogi-les. Met ademhalingsoefeningen, torifune, en tenslotte 1000 slagen met de bokken. Er deden ca. 15 mensen mee, ook senioren! En iedereen hield het vol! Floor schreef haar ervaringen op in haar blog – klik hier!

Misogi-uitdaging van Piet: op naar 1000 bokken-slagen op 26 april!

Meer informatie

De groeps-app van Jiki Shin Kan Arnhem is actief in het verspreiden van het laatste nieuws. Meld je aan als je nog geen lid bent – stuur ons een mailtje met je naam en mobiele nummer!

Lees hier het Protocol verantwoord sporten van het NOC*NSF…

Lees hier de boodschap van Doshu over Covid-19…

Lees hier het advies van de AFN aan de dojo’s...

Floor heeft veel adviezen en materiaal verzameld op haar blog. Van harte aanbevolen! Klik hier voor de blog van Floor…