Aikido en Natuur – buitenles ‘leven in het moment’!

Zaterdag 5 september was de Aikidoles gewijd aan natuur. Overal in het land vonden dat weekend natuuractiviteiten plaats in het kader van het natuurfeest ‘Fête de la Nature’. De ASA draagt jaarlijks bij aan dit festival. Dit jaar trainden we dan ook weer in park De Gulden Bodem, vlakbij de dojo in de Nicolaas Maesstraat. Natuurlijk met dezelfde coronaregels als binnen: registratie, veel met dezelfde partner, gel bij iedere wisseling, en zo kort mogelijk contact. De warming-up deden we aan  de hand van de ‘vier elementen van ki‘ die Saotome Shihan benoemde in zijn boek Aikido and the Harmony of Nature. Dit waren: gronding met de ki van de aarde (tsuchi no ki), ademhaling en circulatie met de ki van water (mizu no ki), ‘flow’ en concentratie met de ki van vuur (hi no ki), en het ‘leven in het moment’ met de ki van leegte (kuu no ki). In de technieken gingen we daarmee door. Het beheersen van je reacties is een centraal element in aikido: niet vechten of vluchten, maar ontspannen reageren ‘vanuit het moment’. Hoe leer je dat? We namen de natuur als voorbeeld: wilde prooidieren zoals herten, hazen en muizen leven voortdurend met angst voor roofdieren. Toch lijden ze niet aan chronische stress. Ze herstellen zich steeds weer, ze leven in het moment. Wij oefenden dit op verschillende manieren, waarbij het prooidier zich effectief leerde verdedigen door toepassing van het ‘moment van leegte’. Eerst van aangezicht tot aangezicht: de roofdieren renden op prooidieren af en vielen aan, prooidieren bewogen ‘in het moment’ en maakten de techniek vanuit de ‘flow’. Daarna hetzelfde in een achtervolging: de roofdieren renden achter de prooidieren aan over het veld. Op ‘het juiste moment’ draaiden prooidieren zich om en maakten de techniek. Tenslotte in het bos: prooidieren liepen rond, roofdieren vielen hen aan vanachter grote beukenbomen, prooidieren maakten de techniek. Van de natuur valt veel te leren!

Als ‘cooling down’ hielp de hele ploeg mee om de matten in de Nicolaas Maesstraat schoon te maken – geen geringe klus! Reuze bedankt!