Terugblik: Misogi-training 26 april 2021

Op 26 april herdenken wij het overlijden van O-Sensei, op 26 april 1969, door een Misogi-training te ondergaan. Misogi staat voor zuivering, waarbij je echt de grenzen van je eigen kunnen opzoekt. Samen met leden van de Jikishinkan Utrecht trainden we de Misogi in een mooi park in Lunetten en een klein groepje in Arnhem buiten de dojo, onder leiding van Danièle Huikenshoven. Ook deden enkele mensen online mee én Titus Meijer zelfs vanuit zijn vakantie-adres in Frankrijk!

Titus Meijer: “Fijn om dit eens mee te maken. 😁 Goed om je grenzen op te zoeken en te verleggen! 😊 Met dank aan onze Shihan 🙏!”

Voor de Utrechtenaren was het heerlijk om middenin de mooie natuur deze zware fysieke oefening te ondergaan. En zwaar was het. Met een slag bij de schuifstap naar voren en een slag bij de schuifstap naar achteren, waren dat dus twee slagen per tel. In totaal 2 x 1500 = 3000 slagen. Helaas had een enkeling alleen het woord 1500 gehoord, waardoor ze halverwege dachten dat we zouden stoppen, maar nee. We gingen door, het werden 3000 bokken-slagen.

Cathrien de Pater: “Met een blessure aan mijn hand kon ik me niet goed voorbereiden op de Misogi. Maar het ging kriebelen… dus toch de ‘thuismat’ op, met de lichtste bokken die we hadden. “Ontspannen, ontspannen”, zei ik tegen mijn schouders. Tegen de 1000 moest ik overgaan op een lichtere stok, maar we hebben het gehaald! Hopelijk snel weer ‘real life’ trainen!”

Van te voren kijk je er wel even tegenop, maar na afloop, tijdens het rituele drinken van de sake, was iedereen voldaan. En erg tevreden, trots op zichzelf en elkaar. Mijn complimenten aan alle deelnemers, maar zeker aan enkelen die zich niet door blessures uit het veld liet slaan, of zoals Henk Visser uit de seniorengroep in Arnhem, die zijn hoge leeftijd niet als een beperking zag.

Floor Hannewijk: “Zelfs zonder voorbereidende training kun je jezelf verrassen. Het was zowel fysiek als mentaal een uitdaging, maar samen sloegen we er ons doorheen! De trots van een ieder was zelfs op afstand voelbaar, een mooi moment.”

Los van de herinnering aan O-Sensei gaat het erom, om in te zien dat we veel meer kunnen dan we denken en dat het goed is om verder en dieper te gaan dan de alledaagse trainingen. Ook om ons te realiseren dat we mentaal krachtige mensen kunnen zijn. En dat is zeker in deze corona-gerelateerde tijd een goed inzicht.

Dank aan allen,

Piet Lagerwaard