Zonnige Natuurles Aikido in park de Gulden Bodem

Op zaterdag 4 september gaf Cathrien de Pater de jaarlijkse Aikido en Natuur-les in het park de Gulden Bodem. Deze les was een onderdeel van het landelijke grassroots natuurfestival ‘Fête de la Nature’, dat dit weekend door heel Nederland plaatsvond. Dit festival werd mede mogelijk gemaakt door IVN Natuureducatie.

Buiten in de zon en onder de groene bomen, begonnen we met de warming-up. Bij de bewegingen bedachten we welke verschillende diersoorten daarbij pasten, en oefenden we met ‘gronden’: voeten in de aarde! Vervolgens oefenden we ‘verbinding’: in een bos zijn bomen en planten via hun wortels en schimmeldraden met elkaar verbonden. We komen steeds meer te weten over dit ‘wood wide web’, en hoe belangrijk dat is voor het ecosysteem. Wij maakten een simpele versie van zo’n ‘web’ door een bolletje touw van de een naar de ander te gooien, zodat er een netwerk ontstond. Vervolgens lieten we dat web bewegen op het ritme van torifune, de roei-oefening uit het Japanse shinto, om je centrum te activeren. Daarna ontspanning van schouders en lijf door basisbewegeningen met de jo (houten stok).

Het hoofdthema van de les was dit jaar “aandacht”. En wel de aandacht voor hoe je beweegt in verbinding met je partner, in de technieken van het aikido. Overal stroomt ‘ki’ ofwel levensenergie, ‘flow’ in en om ons heen. Door ons lijf en in de natuur. Aikido is speciaal ontwikkeld om met die energie om te gaan, vooral als er confrontatie optreedt. We leerden in deze les om dit in goede banen te leiden – niet door kracht, maar door ontspanning en soepel bewegen in verbinding met datgene wat confronteert. Eerst enkele ‘losse’ oefeningen, met een beestje of blaadje op je bewegende handen – probeer dat er maar eens op te houden! Daarna pasten we de principes toe in diverse technieken: shihonage, kotegaeshi, en iriminage. De les was over voor we het wisten!