Valpreventie en Weerbaarheid 55+

Een project van Sportimpuls

Valpreventie en Weerbaarheid met Aikido’ richt zich op weerbaarheid van ouderen (55-plussers). Daarbij gaat het om valtraining, fitheid, mentale weerbaarheid, allemaal op basis van ‘kracht door ontspanning’, het centrale principe van de Japanse verdedigingssport Aikido. Met verrassend resultaat! Met subsidie van ZonMw wordt het project uitgevoerd in 7 wijken in Arnhem voor 2 jaar vanaf 1 september 2018. 

Hoe werkt het?

Een Valpreventie- en Weerbaarheidscursus bestaat uit een kennismakingsles/demo en 9 wekelijkse lessen.

Kennismakingsles / demo

Deze les gaat vooraf aan de eigenlijke cursus. Deelnemers maken kennis en krijgen een ‘kijkje in de keuken’. Iedereen kan kijken of meedoen. Aanmelden mag, maar hoeft niet.

Cursus

De cursus duurt 9 weken. In deze cursus werken we met simpele, veilige oefeningen ontleend aan het aikido. De cursus is gebaseerd op de methode ‘Body-Mind Fit met Aikido’ (BMF) die door de Aikido Bond Nederland is ontwikkeld. Deze methode staat te boek als ‘interventie’ op de Menukaart van het Kenniscentrum Sport en Bewegen.  In iedere les wordt de stof van de vorige lessen herhaald en verdiept. Elke cursus heeft een fysiek deel en een sociaal deel. Vanuit basisoefeningen leren deelnemers gaandeweg de eerste aikido-technieken, zowel valtraining als de beginselen van verdediging. Daarnaast wordt in geleide gesprekken gewerkt aan sociale weerbaarheid. De inhoud van de cursus kan worden aangepast naar gelang de behoeften en mogelijkheden van de deelnemers. Details van de cursuslessen staan hieronder.

Na afloop van de cursus…

..kunt u doorgaan met het permanente programma Senioren-Aikido bij de Aikido Stichting Arnhem. U krijgt dit aangeboden tegen gereduceerd lesgeld. U kunt er ook voor kiezen om regulier lid te worden van de ASA. Dan kunt u onbeperkt lessen volgen. De eerste twee kwartalen krijgt u 50% reductie op het lesgeld.

Er worden ook enkele andere beweegkunsten aangeboden aan het eind van iedere cursus (tai chi, qi gong, of fitness op maat). U kunt ook kiezen voor een van deze andere beweegkunsten.

Reader ‘Body-Mind-Fit met Aikido’

Deelnemers aan de BMF-cursus krijgen een reader uitgereikt met aanvullend cursusmateriaal en tips. Hierin staat ook informatie voor uitvoerders. De tekst wordt periodiek bijgesteld. De laatste versie is van januari 2019. U kunt hem downloaden van deze pagina.

Details van de cursuslessen

Cursusles 1

Kennismaking en eerste oefeningen in houding, weerbaarheid en aandacht.

  • Fysiek deel (60 min): houding, stevig staan, ontspannen weerstand bieden, 1e aikido-techniek (aihanmi ikkyo), met aandacht opstaan uit stoel.
  • Sociaal deel (30 min): nadenken over persoonlijke cursusdoelen; reflectie op de les en eigen gedrag.

Cursusles 2

Verdieping van thema’s vorige les.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, oefeningen worden herhaald en uitgebreid met een centreer-oefening.
    Sociaal deel (30 min): gesprek over kwetsbaarheid en weerbaarheid.

Cursusles 3

Fysiek deel (60 min): warming-up, centreeroefening; chinees boksen, achterwaartse rol, aikido (shomenuchi ikkyo), ademhalingsoefening (zittend).
Sociaal deel (30 min): verdieping thema kwetsbaarheid met situaties in het dagelijks leven.

Cursusles 4

Kwetsbare kant en weerbare kant; dagelijkse zwakheden.

Fysiek deel (60 min): warming-up, oefening gestrekte arm, achterwaarts vallen en opstaan; aikido (herhaling ikkyo), ademhalingsoefening, centreeroefening, aikido (gyakuhanmi ikkyo).
Sociaal deel (30 min): omgaan met dagelijkse zwakheden – inventarisatie en gesprek.

Cursusles 5

Omvorming van fysieke pijn/ongemak tot bron van kracht.

Fysiek deel (60 min): inleiding, oefening onbuigzame elleboog, achterwaartse val, ademhalingsoefening (staand), aikido (ikkyo diverse vormen), voorwaartse val.
Sociaal deel (30 min): gesprek over het werken met partner en daarin het ‘dichten van (kwetsbare) gaten’.

Cursusles 6

Weerbaarheid vanuit gewenste fysieke en sociale afstand.

Fysiek deel (60 min): warming-up, lichaamsdraaien, aikido (ikkyo), aikido-klem (nikyo), benaderingsoefeningen met houding en schreeuw (ki-ai).
Sociaal deel (30 min): reflectie op vorige deel, oefenen in nee-zeggen (rollenspel).

Cursusles 7

Op weg naar een reguliere aikidoles op maat.

Fysiek deel (60 min): warming-up, valtraining, aikido-technieken (ikkyo), ademhalingsoefeningen.
Sociaal deel (30 min): uitrusten, ervaringen delen.

Cursusles 8

Een normale aikidoles ervaren en kennismaken met verwante beweegkunsten (qi gong, tai chi, fitness op maat, e/o ander geschikt aanbod).

Fysiek deel (45 min): warming-up, valtraining, lichaamsdraaien, aikido-technieken (ikkyo, nikyo, jodan-tsuki ikkyo), ademhalingsoefening.
Presentatie ASA en verwante beweegkunst (20 min).
Sociaal deel (25 min): Reflectie en uitwisseling van ervaringen.

Cursusles 9

Laatste aikidoles en presentatie van verwante beweegkunsten (zie 8).

Fysiek deel (45 min): warming-up, lichaamsbeweging, aikido-technieken, ademhaling.
Presentatie verwante beweegkunsten (20 min).
Sociaal deel (25 min): Reflectie, evaluatie van de cursus, bespreken vervolgopties, feestelijke afsluiting.

nieuws

agenda

locaties

Contactformulier

Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder